Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer in de disclaimer. akkoord

 

Menu

terug naar dashboardterug naar vorige paginaSchoolnieuws

 22/133 

Praktijkvakken

Vaak zijn de teksten op de website van informatieve aard, of om jullie een beeld te geven van wat er die week in het bijzonder heeft plaatsgevonden. Niet vaak wordt er iets verteld over iets dat al sinds jaar en dag op ons rooster staat en wat wij als Tobiasschool al sinds dag één van ons bestaan handen en voeten proberen te geven: de praktische vakken.

Het is voor iedereen natuurlijk duidelijk genoeg waarom praktische vakken gegeven worden, maar vanuit antroposofisch oogpunt gezien is er meer over te vertellen dan alleen dat het goed is om met je handen te werken. We denken vanuit de Tobiasschool vanuit de gedachte dat een mens leert met hoofd, hart en handen. Het hoofd voor het denken, het hart voor het voelen en de ledematen voor de wil. De praktische vakken zijn al sinds jaar en dag houtbewerking, metaalbewerking, textiele werkvormen, muziek, sport en beeldende vorming.
Bij deze vakken worden niet alleen werkstukken geproduceerd maar wordt vooral de wil gestimuleerd: dus in het lijf komen, onze gedachten middels concrete en natuurlijke materialen in vorm(en) omzetten. Via het maken van een werkstuk (buiten jezelf), werken aan jezelf.
Dat veel leerlingen hier enthousiast voor zijn is dus niet meer dan logisch: pubers werken graag met hun handen aan materialen, en waar het beweeglijke ook meer tot uiting mag komen dan bij een zgn. boekenvak. Dat we verschillen zien in leerlingen is voor ons natuurlijk het allermooiste om te merken: de één leert graag via het hoofd, de ander graag via de handen, en zo zien we iedere dag weer opnieuw dat ieder kind uniek is. Dat iedereen probeert te worden wie hij of zij wil zijn. Maar bovenal: dat iedereen er mag zijn.