Moderne kunst 2020

16 december 2020

Dit jaar is alles anders, maar toch gaan veel dingen gewoon door. Traditioneel maken de examenklassen rond kerst een kunstwerk aan de hand van de Moderne Kunst periode. Dit jaar zou de expositie weer plaatsvinden na het kerstspel, maar dat verhaal is natuurlijk bekend: het liep anders.

De leerlingen zijn in deze lockdown toch nog een paar dagen op school, om hun kunstwerken af te maken. We vinden het belangrijk dat de oudsten van school kennismaken met moderne kunst, abstracte kunst en/of het leren kijken naar kunst. Want voor de examenklassen van school gaan willen we ze toch graag leren dat kunst niet iets groots of ingewikkelds hoeft te zijn dat voor anderen bestemd is. Het is onder ons, en kunst is een reflectie van wie we zijn. En in een stad als Amsterdam ligt de kunst veelal ook gewoon op straat. Zoals we ook naar Berlijn (hopen te) gaan in juni, wat voor ons ook de kunstreis genoemd wordt, hopen we ook dat de leerlingen met andere ogen naar de kunst in de stad leren kijken. Want een kunstwerk vertelt vaak iets. Iets dat je niet meteen hoeft te zien, maar ziet als je besluit er met andere ogen naar te kijken. Een oefening, dus eigenlijk. We hopen dat de expo volgend jaar weer fysiek door mag gaan!