De laatste loodjes

25 juni 2020

Traditiegetrouw is het weer hectisch druk op school. Mentoren leggen de laatste hand aan het schrijven van de getuigschriften en rapporten. De laatste toetsen worden nagekeken, cijfers worden ingevoerd en de laatste werkstukken worden door veel leerlingen in diverse lokalen in elkaar gezet. Kortom, het is weer het eind van het jaar.

De getuigschriften zijn voor de eersteklassers ieder jaar weer een bijzondere gebeurtenis. Want alleen op vrijescholen wordt dit uitgereikt aan alle leerlingen. De mentor beschrijft het karakter van de leerling: vanaf het moment dat de leerling op school komt in september, tot het moment dat de leerling na een jaar de zomervakantie ingaat. Een bijzonder document, dat door veel leerlingen van de vrijeschool gekoesterd wordt. Veel leerlingen zien er nu nog niet het bijzondere van in, maar na een jaar of vijf, tien of twintig (!) wordt zoiets toch als zeer waardevol ervaren: je leest terug hoe je karakter ontwikkeld is in de meest vormende jaren van je leven. Hoe kwam je als 12-jarige op school? En hoe vertrok je als 17-jarige?

Waar worstelde je mee? Waar lag je passie? Welke ontwikkeling heb je doorgemaakt? Voor ons docenten is dit ieder jaar weer een mooi cadeau om te geven aan de leerlingen. Natuurlijk, cijfers zijn ook belangrijk en zeggen ook iets, maar over twintig jaar lezen de meeste mensen liever een karakterbeschrijving dan een rapport met cijfers. Kortom, voor ons veel maar dankbaar werk, want die getuigschriften krijgen ook allemaal een kunstzinnige voorkant. Volgende week woensdag gaan we elkaars ‘voorkantjes’ weer bekijken, en genieten we van al het werk dat we met elkaar gemaakt hebben, voor de kinderen. Vrijdag, de laatste schooldag voor de zomervakantie, delen we het allemaal uit aan de leerlingen. En daarna? Zomervakantie!