Nog een paar dagen…

3 september 2015

Het jaar is weer begonnen, en hoe! Met het mooiste vooruitzicht dat iedereen hier op school ooit gehad heeft, durf ik te zeggen. Want eindelijk gaan we naar de nieuwe school. Natuurlijk, het duurt nog 58 dagen, maar dat stelt niet veel meer voor na al ons wachten. Om nog maar niet te spreken over alle inspanningen van de diverse betrokkenen: de vernieuwbouwgroep, de (interieur-)architecten, de aannemer, etc.

Wat het wachten wél moeilijk maakt, is de gedachte aan hoe mooi het allemaal gaat worden straks. Want we hebben al even binnen mogen kijken. Vorige week heeft het hele team binnen kunnen kijken in de nieuwe school. De glaswanden, de gymzaal, de entreehal, het vele staal, de prachtige vloeren en natuurlijk de lokalen; van zo’n beetje iedere ruimte was al een beeld te maken. “Waar ga ik straks lesgeven?” was een veelgestelde vraag. “Waar komt nou de kantine?” was er ook zo één. Ook wilde iedereen weten hoe de route was van het lokaal, naar de docentenkamer en bijvoorbeeld de administratie. Van die kleine wandelingetjes die je nu op routine doet, maar straks weer moeten wennen, en dan langzaam weer in de gewoonte komen. Met open mond keek iedereen naar hoe bijzonder mooi het allemaal gaat worden. Iets wat niet handig is, als je nog 58 lange dagen moet wachten. Want toen werd dat kleine getal ineens weer heel erg lang…..maar wat is het fijn om straks te kunnen zeggen: “We hebben het gefixt. Het is klaar!”.

En dan? Dan gaat het natuurlijk pas beginnen, want dan gaat leren en leven in de school: en daar is iedere school tenslotte voor gebouwd.

We hebben er zin in! Nog maar 58 hele lange dagen….